Der er ingen ende på alt det fantastiske, som internettet giver mulighed for. Tag nu for eksempel området inden for SEO i Danmark. Her kan mennesker med en smule teknisk flair gå fra at sælge sokker til at være guruer næsten over night.
Hvem bestemmer hvad en ekspert er?
Tja – der er jo ingen, der bestemmer over den slags. Virkeligheden har det med at være den klogeste, men inden den viser sig, er der mange, der taber en hel del penge. Lyder det lidt kryptisk? OK – det forklarer jeg gerne.
Lad os tage et eksempel. En ung mand fører sig frem som ekspert med 12-13 års erfaring. Hvis han virkelig havde det, skulle han være startet med professionel SEO som 13 årig. Og have formået at være blandt de førende i flere år, uden at én eneste havde hørt om ham. Læg dertil en række konkurser og tvangsopløsninger, og du har den moderne tids brugtbilsælger eller kopimaskinesælger, ikke?
Super charmerende og overbevisende – men flertallet af kunder mister deres penge uden at have fået noget reelt for dem.
Hvad skal kunder til SEO gøre?
Tage referencer! Og kontakte dem – for mange i den branche lyver ligeud på deres hjemmesider om referencerne. Sørg også for at få en god forklaring på, hvordan der skal arbejdes med din hjemmeside. Et fag som søgemaskineoptimering er komplekst og indbefatter mange facetter, som du skal være sikker på, din leverandør mestrer.
Tjek gerne, hvad den store Wiki skriver om emnet her.