For mig var det endnu en påmindelse om, hvor omfattende en teknologisk udvikling, der er foregået med ganske almindelige biler gennem de seneste årtier. Påmindelsen fik jeg, da jeg i går eftermiddags hentede vores bil på værkstedet, hvor den havde været til 60.000 kilometers service.
Værkføreren fortalte mig, at de havde konstateret en mindre fejl i motorstyringen, men den var blevet afhjulpet ved, at man bare have genindlæst den software, der står for motorstyringen, så nu skulle alt være i orden igen. Jeg har læst en del om biler og lignende udfordringer på http://www.bilgalleri.dk/
Ak ja, tænkte jeg og mindedes min ungdom, da jeg selv rodede med at justere både tænding og karburator på min lille Morris Mascot. Den gang handlede det om at kunne lytte sig til, når motoren gik helt rent, og det var ikke så få timer, jeg tilbragte med at rode med min bil på den måde.
Af og til får jeg den tanke, at i min ungdom var der rigtige biler til, mens moderne biler i nogen udstrækning styres helt af små computere, der uden indblanding fra menneskers side bestemmer for eksempel sådan noget, som hvor fed eller mager benzin-luft-blandingen skal være, før den sprøjtes ind i forbrændingskammeret.
Men selvfølgelig er den udvikling en herlig ting, for den er med til at gøre, at bilerne i dag bruger væsentligt mindre brændstof end for årtier siden, og deraf følger også, at bilerne sender langt færre forurenende stoffer ud i luften. Computerteknologien i biler har naturligvis betydet store fremskridt, og det gælder ikke mindst, når det handler om sikkerheden.
Jeg tror faktisk ikke, at udviklingen er gået lige så stærkt, når det handler om oliefyr? Det er det tilgengæld med prisen, hvor 1.000 liter i dag koster over 11.000 kroner! Selv på steder, hvor det er muligt at købe billig fyringsolie som for eksempel her.